zondag 25 oktober 2015

Peter Pan - A Musical Adventure - Adelphi Theatre


Eind oktober vonden in het Adelphi Theatre twee concertante opvoeringen plaats van 'Peter Pan A Musical Adventure' van het getalenteerde tweetal George Stiles (muziek) en Anthony Drewe (teksten). Zij waren eerder verantwoordelijk voor musicals als 'Honk!', 'Betty Blue Eyes' en schreven de nieuwe muziek voor 'Mary Poppins'. In oktober 2016 gaat hun nieuwe musical 'The Wind In The Willows' in première.

Maar voor deze concerten is de musical 'Peter Pan A Musical Adventure' uit 1997 van de plank gehaald en opnieuw opgepoetst, waarbij het oorspronkelijke script van Willis Hall is bewerkt door Elliot Davies. Ondanks de klinkende namen in de cast houden de toegangsprijzen me tegen om vroeg te boeken maar dankzij een aanbieding met 50% korting via Time Out weet ik me verzekerd van een mooie plaats in de stalls. 

De musical is gebaseerd op het verhaal van J.M. Barrie dat van alle tijden is over de eigenzinnige Peter die weigert op te groeien en zijn hulpje Tinkerbell en over de avonturen die ze beleven als hij de kinderen van het echtpaar Darling meeneemt van Londen's Bloomsbury naar zijn eiland ver voorbij de sterren.

Het blijkt een prachtige avond te zijn en het is een genot om de prachtige score van Stiles uitgevoerd te horen worden door een groot orkest. Stiles is een meester in het componeren van prachtige melodieën en de toon wordt gezet door in het openingsnummer 'There's Something In The Air Tonight' maar de musical kent meer van dat soort pareltjes als 'Build A House' en 'There's Always Tomorrow'. Bovendien is er in de tweede akte een nieuwe solo gecomponeerd voor Wendy 'Who Will Mother Me?'. Maar ook excelleert hij in de meer uptempo songs als 'Never Land' en 'The Cleverness Of Me'. Een geweldige score dus en dat alles gecombineerd met de slimme teksten van Anthony Drewe die deze avond ook erg toepasselijk blijken want de regels "There's Lord Nelson on a matchstick, and those tiny people in The Strand, if only they knew, they'd want to fly to..." uit 'Never Land' toveren vanzelf een glimlach op je gezicht.

In de fantasierijke staging onder regie van Jonathan Butterell krijgt de cast de kans om te stralen. Ik had me vooral verheugd op Sheila Hancock als Storyteller en Jenna Russell als Mrs Darling en zij stellen beiden zeker niet teleur. Hancock is prachtig in haar rol als serene vertelster en zorgt voor kippenvel als haar ware identiteit aan het slot van het verhaal wordt onthuld in een laatste ontmoeting met Peter Pan. De rol van Jenna Russell is klein, maar ze weet als Mrs Darling met haar warmte te ontroeren in het prachtige 'Just Beyond The Stars'.

Bradley Walsh als Captain Hook en Ray Quinn als Peter Pan zijn dan misschien gecast op hun naamsbekendheid en om het grote publiek te trekken maar zijn in dit concert helemaal op hun plaats. Walsh geeft zijn rol een grote dosis humor mee, bijna als in een pantomime maar die scènes lenen zich daar ook prima toe en hij zingt verdienstelijk. Stiekem had ik gehoopt op James Gillan die op de cast CD te horen is maar Quinn overtuigt zeker als een rebelse maar charmante Peter Pan. Wendy wordt prachtig gespeeld door Evelyn Hoskins en ze ontroert met haar 'Who Will Mother Me?'. De cast wordt gecompleteerd door een ensemble vol piraten van wie Steve Elias als Starkey en Cameron Blakely als Smee me opvallen en de Lost Boys makkers van Peter Pan.

Ik heb erg genoten van dit prachtige en op momenten ontroerende concert en eerlijk gezegd zou ik veel liever een stage versie zien van deze Peter Pan, die muzikaal staat als een huis, dan 'Finding Neverland' die in 2016 voor Londen gepland staat.