vrijdag 23 oktober 2015

In The Heights - King's Cross Theatre


Voor de eerste musical die ik tijdens deze reis zie, hoef ik niet ver. Net in Londen aangekomen met de Eurostar en op steenworp afstand van mijn hotel is de eerste stop de musical 'In The Heights'. Een musical met tekst en muziek van Lin-Manuel Miranda die momenteel Broadway records breekt met zijn nieuwste show 'Hamilton'. 

'In The Heights' die hij samen schreef met Quiara Alegria Hudes gaat terug tot 2005 en won in 2008 vier Tony Awards en was in 2009 genomineerd voor de Pulitzer Prize. Na een succesvolle run in 2014 in het Southwark Playhouse is de musical sinds begin oktober 2015 te zien in het King's Cross Theatre, een tijdelijk theater dat gedeeld wordt met 'The Railway Children' en waarbij voor 'In The Heights' het auditorium wordt verkleind en omgebouwd. 

De muziek van deze musical heeft me eigenlijk nooit getrokken, maar de enthousiaste berichten en de cast trekt me uiteindelijk over de streep en met een leuke aanbieding boek ik mijn kaartje. Op dus naar 'In The Heights' waar je al in de publieksruimte in de muzikale sferen van de show wordt gebracht en uiteindelijk een stukje over de treinsporen loopt om terecht te komen in Upper Manhatten.

Het verhaal is simpel en speelt zich gedurende drie dagen in een zinderend hete zomer af in een hechte Latino gemeenschap in New York's Washington Heights met kleurrijke en temperamentvolle bewoners die allen hun eigen dromen en verlangens nastreven. Het script is niet echt het sterke punt van 'In The Heights'. Er zijn gewoon teveel karakters waardoor er logischerwijs slechts een paar verder kunnen worden uitgediept.  




Zo is daar Usnavi, min of meer de verteller van het verhaal, die een klein winkeltje heeft maar er stiekem van droomt om naar zijn thuisland terug te keren. Hij is heimelijk verliefd op Vanessa die in de kapsalon van Daniela werkt. Terwijl Kevin die een taxibedrijfje heeft er achter komt dat zijn dochter Nina  haar beurs heeft verloren en Stanford University heeft moeten verlaten. En bovendien dat zij zeer tegen zijn zin verliefd is op Benny één van de werknemers van de Rosario's. Dit alles wordt bezien door Abuela Claudia de wijze mater familias van de wijk die zo haar eigen geheimen heeft.

Heel veel karakters maar ze komen wel levensecht over en het voelt alsof je getuige bent van een kijkje in een werkelijke leefgemeenschap. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de meer dan uitstekende  cast die met een tomeloze energie deze middag alles uit de kast lijken te halen. Er wordt zeer overtuigend gespeeld en erg goed gezongen. De vele dansscènes zijn een lust voor het oog en zorgvuldig gechoreografeerd door Drew McOnie waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van het dwars geplaatste toneel waarbij het publiek aan beide kanten zit. 

'In The Heights' is een echt ensemblestuk maar er zijn er toch een aantal acteurs die opvallen. Lily Frazer en Joe Aaron Reid vormen een prachtig stel als Nina en Benny en Jade Ewen schittert als Vanessa. Erg leuk ook om Antoine Murray-Straughan terug te zien die vorig jaar nog als Rum Tum Tugger in 'Cats' stond en de show als Graffiti Pete mag openen. Graag had ik ook Victoria Hamilton-Barritt gezien maar voor haar was understudy Philippa Stefani deze matinee op als Daniela. Heerlijke rollen ook voor David Bedella als Kevin en Eve Polycarpou als Abuela Claudia.

Ik geef toe dat ik vooraf mijn twijfels had maar dompel je vooral voor een paar uur onder in de kleuren en de ongebreidelde passie van Washington Heights, voeg daarbij een levendige score vol rap, hip-hop, latino beats en wat meer conventionele musicalklanken en ik garandeer dat je niet teleurgesteld zult zijn.



























Deze voorstelling zag ik 's middags op vrijdag 23 oktober.

© foto's Johan Persson