woensdag 4 juni 2014

Matilda The Musical - Cambridge Theatre


Roald Dahl's 'Matilda' in Londen is nog altijd een groot succes en trekt volle zalen. Getuige daarvan is de lange dagelijkse dayseat-rij voor het theater als ik tijdens mijn weekje Londen de eerste koffiestop aandoe vaak bij CaffĂ© Nero aan de Seven Dials. 

Voor mij is het pas het tweede bezoek aan deze eigenzinnige productie. Al eerder schreef ik een uitgebreid verslag en dat is hier na te lezen. 

De kaart had ik van tevoren geboekt via de site van de RSC de eerste stoel op rij F na de absurd geprijsde premium seats. Een verschil van bijna £30 maar ook ik had perfect zicht op het toneel en de actie.

Stralend middelpunt van de musical is de getalenteerde Lollie McKenzie die de titelrol overtuigend en met verve speelt. Alex Gaumond speelt inmiddels de angstaanjagend potige Miss Trunchbull. Perfect gecast ook al heb ik het idee dat hij de rol wat meer met een knipoog speelt dan de originele vertolker Bertie Carvel die op mij wat gemener en agressiever overkwam. Geen kritiek overigens op de interpretatie van Gaumond die het verder heerlijk deed. 

Haley Flaherty speelt nog steeds Miss Honey en Kay Murphy op een flamboyante wijze Mrs Wormwood die samen met Joshua Lay als Rudolpho veel succes had bij het hele jonge publiek deze matinee. Voor de rollen van Mr Wormwood en Mrs Phelps waren understudies Mike Denman en Juliet Gough op. 

Verder blijft het genieten van 'Matilda' een brutale hartverwarmende musical met de sterke score en eigenzinnige teksten van Tim Minchin, de energieke choreografie van Peter Darling en het inventieve design van Rob Howell (set en kostuums) en Hugh Vanstone (licht).

En als hart natuurlijk het verhaal van Roald Dahl waarbij fantasie en werkelijkheid op een ingenieuze manier met elkaar vervlochten zijn en in de slotscènes als alle puzzelstukjes op hun plaats lijken te komen garant staan voor een brok in de keel. Een prachtig sprookje en zeer geschikt voor zowel jong als oud.


Deze voorstelling zag ik 's middags op woensdag 4 juni 2014.


© foto's RSC