vrijdag 7 december 2012

Les Misérables - Queens Theatre


Oorspronkelijk stond deze klassieker niet op de planning maar toen er op rij D ineens een mooie plaats te boeken was, was de keuze snel gemaakt om toch nog de huidige cast in deze samenstelling te kunnen zien. Sierra Boggess en Linzi Hateley gaan de cast in januari verlaten.

Ook dit keer weer bleek ´Les Misérables´ een onvergetelijke en emotionele ervaring. Al eerder deed ik verslag van de voorstellingen tijdens het 25-jarig jubileumweekend in 2010.
Ik ken de voorstelling minutieus maar het is toch mooi om te zien dat ze na al die jaren toch steeds nieuwe kleine veranderingen brengen in de musical en erin slagen de voorstelling na 27 jaar nog steeds springlevend te houden. En dankzij de verfilming van Tom Hooper zal ook de theaterversie ongetwijfeld een nieuwe impuls krijgen.
De cast die momenteel in het Queens staat is geweldig. Voor de rol van Valjean was deze dag een understudy op. Chris Holland speelt normaal gesproken de rol van Courfeyrac in het ensemble. Hij speelde de rol van Valjean op zich prima. Maar Valjean moet tot in iedere vezel vervuld zijn van zijn lot en dat miste ik wel. 
Sierra Boggess is een fantastische Fantine. Ze zingt ´I Dreamed A Dream´ op een manier zoals ik die nog nooit gehoord heb en acteert geweldig en weet zo alles uit deze bescheiden rol te halen. 

Danielle Hope die na de rol van Dorothy in ´The Wizard Of Oz´ nu de getergde Eponine speelt, is vocaal misschien niet de sterkste die ik in de rol gezien heb maar ze is verder erg goed. Bovendien is haar samenspel met haar Marius Craig Mather mooi.

Cameron Blakely en Linzi Hateley zijn een heerlijk stel in de rol van de Thénardiers. Vooral van Hateley heb ik erg genoten omdat ze qua uiterlijk misschien niet de meest gangbare Madame Thénardier is maar dat ruimschoots goed maakt met haar zang- en acteerkwaliteiten.
Tam Mutu die ik een aantal keren zag in ´Love Never Dies´ zorgt ook in deze rol voor vocaal vuurwerk. Hij zet een fantastische emotionele Javert neer en bovendien met een heftigheid in zijn laatste scène zoals ik nog zelden bij die rol heb gezien.
Ook wel wat minpunten. Jammer dat in de rol van Cosette de laatste jaren van die vocale lichtgewichten worden gecast. Dit keer zag ik ene Samantha Dorsey. Nu is Cosette al niet zo’n interessante rol en als dan ook de hoge noten er met moeite worden uitgeperst helpt dat er niet echt aan. En ook Liam Tamne als Enjolras straalde niet echt het leiderschap uit die je bij die rol verwacht.
Al met al fijn om ´Les Misérables´ weer eens gezien te hebben en deze cast maakt een bezoek aan het Queens Theatre meer dan waard.
Deze voorstelling zag ik 's avonds op vrijdag 7 december 2012
© foto Michael Le Poer Trench