zaterdag 18 juni 2016

Harry Potter And The Cursed Child Parts One And Two - Palace Theatre




#KeepTheSecrets

Dit verslag van 'Harry Potter And The Cursed Child' kent geen spoilers

Op zaterdag was het dan tijd voor de voornaamste reden van dit reisje naar Londen. 'Harry Potter And The Cursed Child' een voorstelling die bij de start van de voorverkoop in oktober vorig jaar in een mum van tijd uitverkocht tot eind mei 2017 en die op 7 juni aan de previews begon. Bijna twee maanden wordt er verder aan het toneelstuk geschaafd en gesleuteld tot op 30 juli de wereldpremière in het prachtige Palace Theatre gaat plaatsvinden. 

Ik prijs me erg gelukkig met mijn kaartjes op rij F in de stalls. Zaterdagochtend naar de box office om de kaarten op te halen. Je krijgt ze niet zomaar mee. Ik moet de bevestiging-email en een ID-bewijs overleggen en er wordt me nog eens extra op het hart gedrukt om minimaal een uur van tevoren aanwezig te zijn. De kaarten zijn prachtig met goudopdruk uitgevoerd en ik voel me een beetje als Charlie met zijn golden ticket als ik naar Caffè Nero aan de Seven Dials loop voor de eerste espresso van die dag. 

Tegen enen loop ik richting Palace om me te vervoegen achter een  enorme rij geduldig wachtenden. Het valt me gelijk op dat er veel Potter fans staan uitgedost in Hogwarts mantels, t-shirts en shawls. Mijn fascinatie voor Potter gaat minder ver. Klokslag één komt de rij in beweging. Alle tassen worden gecontroleerd en ook het publiek wordt met handscanners gecontroleerd. Maar het gaat vrij snel en voor ik het weet sta ik binnen in het Palace, toch altijd weer een prachtig theater om te komen. Net voor half twee gaat ook de zaal open. Er is een extra toegang tot de zaal gecreëerd om ervoor te zorgen dat iedereen zo efficiënt mogelijk binnenkomt en na afloop ook weer buiten staat. 

Terwijl ik mijn plaats inneem valt mijn blik op de set. Wow ! Het ziet er prachtig uit en ademt al gelijk de sfeer die je bij een Harry Potter verhaal verwacht. Ik merk een enorme spanning bij mezelf en eenzelfde opwinding bij de mensen om me heen die zich net zo verheugen. Vandaag is de vierde preview voor publiek, maar ook de eerste dag dat de cast beide delen op één dag speelt. 



De creatives zijn al een jaar of drie bezig met deze voorstelling waarvan het verhaal nieuw is geschreven door J.K. Rowling, Jack Thorne en John Tiffany. Thorne schreef het script, Tiffany regisseert. 

Dit achtste verhaal over Harry Potter speelt negentien jaar later en begint op het moment dat Harry en Ginny en Ron en Hermione hun kinderen op de Hogwarts Express zetten. Harry Potter werkt op het Ministry Of Magic en heeft het niet makkelijk, is overwerkt en vader van drie schoolkinderen. Terwijl hij nog steeds worstelt met een verleden dat maar blijft opduiken voelt ook zijn jongste zoon Albus de druk van de familiegeschiedenis steeds heviger. En terwijl het onheilspellende verleden het heden langzaam begint in te halen merken zowel vader als zoon dat de duisternis niet langer te verhullen is.

In de aanloop naar deze toneelstukken is er door de makers zo weinig mogelijk onthuld van de uiteindelijke verhaallijnen en van het publiek wordt hetzelfde gevraagd om iedereen de kans te geven om het achtste verhaal voor het eerst te ervaren zoals het bedoeld is. Om door de makers verrast en ontroerd te raken in de ambiance van een theaterzaal op de manier waarop de schoonheid van theater bedoeld is, niets meer en niets minder dan het vertellen van een verhaal. 

Tot nu toe lijken ze daarin aardig geslaagd. Er wordt in het programmaboek voor de previews specifiek om gevraagd, bij het verlaten van het theater krijg je een button die samen de twee vleugels vormen samen met #KeepTheSecrets en als je staat te wachten in de rij om het theater binnen te komen staat dezelfde hashtag op de binnenkant van de dranghekken. J.K. Rowling nam een speciale videoboodschap op en ook in de e-mails die je ontvangt voor en na de voorstelling wordt er nog eens om verzocht. 



'Harry Potter And The Cursed Child' is werkelijk een verademing en overduidelijk met heel veel liefde en passie voor theater gemaakt. Het zou voor de makers heel makkelijk zijn geweest om zich compleet te buiten te gaan aan allerlei duizelingwekkende effecten. Natuurlijk zitten er magistrale effecten in maar er is duidelijk voor spaarzaamheid gekozen waardoor er op het moment dat er iets magisch gebeurt je ook bijna van je stoel valt van verbazing. Ik heb op momenten met open mond zitten kijken omdat sommige schijnbaar zo simpele trucs zo'n groot effect hebben. Fantastisch ook om te zien dat op momenten het hele auditorium van het Palace in het verhaal betrokken wordt. 

Alle disciplines zijn perfect op elkaar afgestemd en op een manier zoals je bij een Potter verhaal verwacht. De set van Christine Jones is subliem, net als de kostuums van Katrina Lindsay en het lichtontwerp van Neil Austin. De choreografie van Steven Hoggett en de hypnotiserende muziek van Imogen Heap voegen de eigentijdse elementen toe. Maar het is vooral de combinatie van al die talenten die 'Harry Potter And The Cursed Child' tot een liefdevol samenhangend geheel maken.

Het verhaal zit verrassend vol humor en er zijn talloze verwijzingen naar situaties en karakters uit de oorspronkelijke boeken, dus als je die niet gelezen hebt of de films niet hebt gezien mis je een hoop. Over de loop van het verhaal ga ik verder niets vertellen maar het zit bijzonder ingenieus en verrassend in elkaar. 

Op momenten dat er cruciale geheimen of verwikkelingen worden onthuld gaat er vaak een zucht van ontzetting door de zaal en bekende karakters worden met applaus begroet. En bovenal is het op momenten bloedstollend spannend. Aan het eind van Part One zit een enorme angstaanjagende cliffhanger die het publiek in opperste verbazing achterlaat. Als je de kans krijgt zou ik zeker beide delen op één dag gaan zien. Ik was in ieder geval blij dat ik diezelfde avond nog het vervolg zou gaan zien. 



Ook de cast is fantastisch : Jamie Parker als Harry Potter, Paul Thornley als Ron Weasley en Noma Dumezweni als Hermione Granger maken alle beloften waar maar vooral Sam Clemmett als Albus Potter en Anthony Boyle als Scorpius Malfoy maakten op mij heel veel indruk. Net als een fantastisch ensemble die in veel soms verrassende rollen te zien zijn. Aan het eind van Part Two bij het slotapplaus lijkt de cast duidelijk overweldigd door de enorme enthousiaste respons van het publiek.

Ik ben heel benieuwd in hoeverre er nog veranderingen zijn of worden doorgevoerd in de aanloop naar de première. Part One was eigenlijk in alle opzichten al perfect, maar ik kan me voorstellen dat ze in Part Two nog het een en ander gaan herschrijven, omdat het tempo daarvan niet altijd even consequent was. 

Als je de kans krijgt, ga het zeker zien. 'Harry Potter And The Cursed Child' is een absolute aanrader en ik verheug me nu al op een volgend bezoek.


Deze voorstelling zag ik 's middags en 's avonds op zaterdag 18 juni 2016


© foto's Manuel Harlan logo design Feast Creative