donderdag 29 september 2011

The Phantom Of The Opera - Her Majesty’s Theatre


Aangezien de aanleiding voor deze reis naar Londen het 25-jarig jubileum van ‘The Phantom Of The Opera’ was, ook een kaart geboekt voor het origineel aan Haymarket waar ooit de triomftocht begon en waar de meest succesvolle Lloyd Webber nog steeds voor volle zalen speelt.

Een impressie van het jubileumconcert van zondag in de Albert Hall is elders in dit blog te lezen.

John Owen Jones en de Portugese Sofia Escobar spelen nog steeds de hoofdrollen. In november 2010 zag ik hen al eens spelen dus ik was aangenaam verrast dat Katie Hall die avond op was als Christine. Ze is de vaste alternate voor de rol en stelde niet teleur. Meer dan dat, ze is absoluut één van de beste Christine’s die ik de afgelopen jaren zag. Een prachtig heldere stem en mooi geacteerd. En ook qua uiterlijk een gedroomde Christine.

De rol van Raoul vind ik eerlijk gezegd vrij saai mits sterk vertolkt. En met Killian Donnelly staat er een erg sterke Raoul. En zo is één van de meest oninteressante songs wat mij betreft ‘All I Ask Of You’ ineens een genot om naar te kijken.

John Owen Jones blijft een geweldige Phantom om te zien. Statig en indrukwekkend en zijn verdriet in de laatste scène is hartverscheurend.

En gezeten op rij D in de stalls maakt het prachtige design van Maria Björnson nog altijd veel indruk. De spanning van de proloog en het vuurwerk waarmee de ouverture losbarst blijven toch moeilijk te overtreffen.

© foto Michael Le Poer Trench