vrijdag 1 oktober 2010

Caroline O’Connor - The Showgirl Within - Garrick Theatre


Mijn eerste kennismaking met Caroline O’Connor was in 1995 toen ze de hoofdrol speelde van Mabel Normand in Jerry Herman’s musical ‘Mack And Mabel’ in het Piccadilly Theatre. Sinds die tijd heeft ze mijn hart gestolen. Ik heb haar CD’s gekocht en grijs gedraaid dus ik was blij verrast toen ik las dat O’Connor een week lang in het Garrick zou staan precies in de tijd dat ik in Londen zit.

Kaartje geboekt en ik heb daar absoluut geen spijt van gehad. Wat een geweldige avond ! Caroline als stralend middelpunt met een geweldig ensemble van vier zangers en dansers : Edward Lewis French, Lauren Hall, Lucinda Lawrence en Liam Wrate en een geïnspireerde band onder leiding van Danel Edmonds.

De avond werd een persoonlijke reis door het leven van deze in Engeland uit Ierse ouders geboren en in Australië opgegroeide performer. In grappig vertelde anecdotes neemt ze het publiek mee naar haar jeugd en door haar professionele leven. Musicals als ‘Chicago’ ,‘Cabaret’,‘A Chorus Line’ en natuurlijk ‘Mack And Mabel’ passeren de revue en tevens is er aandacht voor de voorstellingen waarin zij twee iconen portretteerde : Edith Piaf in ‘Piaf’ en Judy Garland in ‘At The End Of The Rainbow’. Ook de rollen die ze speelde in Baz Luhrmann’s ‘Moulin Rouge’ en in Irwin Winkler’s ‘De-Lovely’ krijgen aandacht waarbij vooral haar nagespeelde auditie als Ethel Merman voor Kevin Kline hilarisch is.

Na een verdiende staande ovatie waarbij O’Connor oprecht ontroerd lijkt krijgen we nog een toegift in de vorm van Sondheim’s Broadway Baby uit ‘Follies’ dat ze ook zong tijdens het Proms concert in de Royal Albert Hall.

Ik kan maar één ding zeggen : haal deze vrouw terug naar West End en geef haar een hoofdrol !