De producties van het National Theatre aan de Londense South Bank blijken ook op West End een groot succes. Momenteel staan er vier voormalige NT producties : ‘One Man Two Guvnors’, ‘Untold Stories’, ‘War Horse’ en ‘The Curious Incident Of The Dog In The Night-Time’.
‘Curious’ is gebaseerd op de succesvolle roman van Mark Haddon en zorgde afgelopen jaar voor uitverkochte zalen in het Cottesloe auditorium van het NT. In eerste instantie zou het toneelstuk maar voor een beperkte tijd op West End te zien zijn maar de speelperiode is na de première en de lovende recensies verlengd tot januari 2014. En ik kan alleen maar zeggen dat dat meer dan terecht is. ‘Curious’ is voor iedereen met een hart voor theater absoluut verplichte kost.
Het verhaal gaat over de 15-jarige Christopher die op een dag net na middernacht naast de dode hond van zijn buurvrouw Mrs Shears gevonden wordt. De hond is doorspiest met een grote tuinvork en de jongen wordt onmiddellijk gezien als verdachte. Christopher heeft Asperger en moeite om te gaan met alle indrukken in het dagelijkse leven, hij haat het om aangeraakt te worden en is bijzonder wantrouwend tegenover vreemdelingen. Niettemin blinkt hij uit in wiskunde en is gefascineerd door de oneindigheid van het universum. Hij ziet het als zijn taak om het mysterie rond de dode hond op te lossen. En hoewel hij alleen nooit verder is geweest dan het eind van zijn straat in Swindon leidt zijn zoektocht hem uiteindelijk naar het turbulente en hectische leven in Londen.
Werkelijk alles aan dit geweldige stuk is bijzonder. De roman van Haddon is voor het toneel bewerkt door Simon Stephens. De manier van vertellen is fascinerend waarbij Christopher’s minutieuze geschreven verslagen worden verteld door Siobhan de lerares van de school waar hij speciaal onderwijs volgt. Soms in samenspraak, soms als een monoloog. Fictie en werkelijkheid lopen ook continu door elkaar in het stuk waardoor je als toeschouwer ook voortdurend op je hoede blijft en de aandacht op geen enkele manier verslapt.
Luke Treadaway speelt de hoofdrol van Christopher op fenomenale wijze. Niet voor niets wordt zijn heftige rol op maandag- en dinsdagavond overgenomen door zijn alternate Johnny Gibbon. Het lijkt me ook een schier onmogelijke taak om deze rol acht keer per week te vertolken.
Treadaway´s Christopher laat een heel caleidoscoop aan emoties zien, hij stoot af en trekt aan en is in staat om je mee te nemen in zijn eigen geordende waarheid en weet het publiek bovendien een spiegel voor te houden over de dagelijkse waanzin waarin we leven met alle impulsen en indrukken die daarbij horen.
Prachtige rollen zijn ook voor Niamh Cusack als zijn lerares en vertrouwelinge Siobhan en Holly Aird en Sean Gleeson als de ouders van Christopher. Vooral Gleeson maakte op mij indruk in de rol van vader die hij meesterlijk vertolkt.
Veel van de creatives die verantwoordelijk waren voor ‘War Horse’ zijn ook bij deze productie betrokken waaronder regisseuse Marianne Elliott, lichtontwerpster Paule Constable en Adrian Sutton die ook voor ‘Curious’ de muziek maakte.
De choreografie en movement is van Scott Graham en Steven Hoggett en zorgt voor prachtige vondsten en onverwachte invalshoeken.
Het design voor ‘Curious’ is meer dan fenomenaal. Het toneel is voor deze productie uitgebouwd in het voorste deel van de zaal. En eigenlijk is het toneelbeeld niet meer dan een black box in de vorm van een uitvergroot rasterpapier dat misschien de geordende geest van Christopher verbeeldt. Maar samen met het uitgekiende licht van Paule Constable en het video ontwerp van Finn Ross zorgt het voor fascinerende beelden die binnen een fractie van een seconde veranderen van de geborgenheid van een doorsnee straat in Swindon naar de hectiek van de Londense tube, of de oneindigheid van een sterrenhemel. Het lichtontwerp van Constable kent overigens een geweldige finale aan het eind van de eerste acte.
Er zijn van die producties waaraan gewoon alles klopt, waarbij iedere discipline van het theatervak individueel perfect zijn uitgewerkt en die als ze samensmelten garant staan voor een werkelijk onvergetelijke ervaring in het theater. Ik heb ongelooflijk gelachen en vreselijk gehuild.
‘Curious’ is een duizelingwekkende high-tech productie maar één die je diep raakt in je hart en ziel. Ik denk dat het gevoel dat ik deze avond in het Apollo had me nog heel lang zal heugen. Ik kan alleen maar zeggen ga het zien !!
O ja, vergeet vooral niet om na het slot applaus nog éven te blijven, het zou zonde zijn als je de zaal al uit bent als de finale van de voorstelling je nog even mee terug neemt naar de fascinerende wereld van Christopher.
Deze voorstelling zag ik 's avonds op donderdag 7 maart 2013
© foto Brinkhoff/Mogenburg