zaterdag 9 maart 2013

The Judas Kiss - Duke Of York's Theatre




De laatste voorstelling is ‘The Judas Kiss’, de West End transfer van het toneelstuk van David Hare dat vorig jaar te zien was in het Hampstead Theatre. Hare’s toneelstuk dateert uit 1998 en was eerder te zien met Liam Neeson en Tom Hollander in de hoofdrollen.

‘The Judas Kiss’ is geen chronologisch biografisch stuk maar concentreert zich op twee belangrijke episodes in het latere leven van Oscar Wilde die een mooi inzicht geven in de keuzes die hij maakt en de tragiek van zijn persoon.
De eerste acte speelt zich af in een kamer in het Cadogan Hotel in Londen in 1895 op de dag dat Wilde dreigt gearresteerd te worden in de apotheose van het conflict dat hij heeft met de Markies van Queensberry. 
Zijn zoon Lord Alfred Douglas, bijgenaamd Bosie, heeft een relatie met Wilde en als Queensberry hem publiekelijk aan de schandpaal nagelt volgt er een proces waarbij Wilde hem van laster beschuldigd. Het onderzoek van Queensberry wat volgt om hem vrij te pleiten van laster onthult echter dat Bosie Wilde heeft geïntroduceerd in een Victoriaanse wereld van homo prostitutie. Wilde wordt bankroet verklaard omdat hij moet opdraaien voor de kosten van het proces en wordt later voor zijn destijds strafbare gedrag gearresteerd en brengt twee jaar in een gevangenis onder dwangarbeid door.
De tweede acte is gesitueerd in Napels in september 1897 nadat Wilde is vrijgekomen uit de gevangenis en daar een berooid bestaan leidt en voor korte duur is herenigd met zijn Bosie.
De geordende structuur van het stuk wordt ook mooi weergegeven in het bijna claustrofobisch aandoende decorontwerp van Dale Ferguson. London wordt verbeeld door een statige hotelkamer in donkere draperieën en Napels als tegenovergesteld en badend in lichte kleuren. Het lichtontwerp van Rick Fisher is onverbiddelijk en hard en bijna filmisch in opzet. Samen met de muziek van Alan John zorgt het voor prachtige sferen die veel aan de verbeelding van de toeschouwer overlaten.
Rupert Everett is ongeëvenaard in zijn rol van een bijna zelfdestructieve Oscar Wilde. Bijna beschouwend observeert en vertelt hij hetgeen hij om zich heen ziet. Vaak met een enorme tragiek en ironie maar even zo vaak met een lichtvoetig gevoel voor humor. Zijn geliefde Bosie wordt energiek geportretteerd door Freddie Fox met veel charme maar lijkt ook narcistisch en door zichzelf geobsedeerd en soms keihard tegenover Wilde.
Wilde lijkt gevangen in het web van zijn onvoorwaardelijke liefde voor Bosie en de scène als ook hij hem verlaat en Wilde alleen achterblijft is bijna hartverscheurend.
Naast Wilde en Bosie is een belangrijke rol voor Robert Ross een vertrouweling en ex-geliefde van Wilde prachtig vertolkt door Cal MacAninch. De overige rollen in het stuk zijn voor het personeel van het hotel in de eerste acte, Ben Hardy en Kirsty Oswald als Arthur en Phoebe en Alister Cameron als de butler Sandy Moffatt. En Tom Colley speelt in de tweede acte de Italiaanse visser Galileo, één van de veroveringen van Bosie.
‘The Judas Kiss’ is een betoverend mooi toneelstuk met een prachtige intense rol van Rupert Everett. Een absolute aanrader als je overigens wat erotiek niet schuwt.
Deze voorstelling zag ik 's avonds op zaterdag 9 maart 2013
© foto Alastair Muir