woensdag 14 september 2016

Wicked - Apollo Victoria Theatre


Die avond is het vertrouwd naar het Apollo Victoria Theatre voor 'Wicked' de musical die onlangs het 10-jarig jubileum in Londen vierde. Ik had de productie al een aantal jaren niet meer gezien maar de nieuwe jubileumcast én een leuke aanbieding voor rij D in de stalls trekken me over de streep om toch maar weer eens te gaan kijken. 

En terwijl Londen zucht onder de zinderende nazomerhitte is het in het auditorium niet veel koeler. Bloedheet en airco in dit theater zou beslist geen overbodige luxe zijn. 

Gelukkig had ik bij binnenkomst al wel gezien dat de voltallige eerste cast deze avond zou spelen. Rachel Tucker speelt na haar engagement op Broadway nu opnieuw Elphaba in Londen en weet de rol diepte, passie en glans te geven. Vocaal is ze overweldigend in 'No Good Deed' en in overtreffende trap bij het slot van 'Defying Gravity' wat er voor zorgt dat ik met kippenvel en tranen de pauze inga. Wow! Suzie Mathers als Glinda doet zeker niet voor haar onder. Heerlijk om een briljante actrice de score te zien zingen alsof het haar schijnbaar geen enkele moeite kost. Mathers deed me nog het meeste denken aan Kristin Chenoweth.

Ook de rest van de cast weet met gemak te overtuigen en leuk om twee oud gedienden uit de eerste Londense cast opnieuw te zien : Katie Rowley Jones als Nessarose en Martin Ball als Doctor Dillamond. Oliver Savile is een uiterst charmante Fiyero die prachtig zingt. Mark Curry is zeer verdienstelijk als The Wizard en ik was onder de indruk van Anita Dobson als Madame Morrible. Ze heeft een wat andere stemkleur dan ik van deze rol gewend was maar ze is uitstekend. Net als Idriss Kargbo die de show steelt in de rol van Boq.

Wat moet je verder nog zeggen over 'Wicked' behalve dat het inmiddels een zeer terechte klassieker is. De score blijft prachtig en overweldigend en de vormgeving is subliem. En hoewel je het verhaal inmiddels van voor naar achter kent is er toch weer altijd dat verrassende moment in de tweede akte als alle puzzelstukjes als ware het tovenarij bij elkaar komen in die wondere wereld van Oz. Ja 'Wicked' blijft een aanrader zeker met deze jubileumcast.

Deze voorstelling zag ik 's avonds op woensdag 14 september 2016


© foto's Matt Crockett