donderdag 11 juni 2015

Miss Saigon - Prince Edward Theatre


Voor de matinee op donderdag stond 'Beautiful' op de planning, maar het blijkt dat juist in de week dat ik in Londen ben, hoofdrolspeelster Katie Brayben vakantie heeft. Op zoek naar een alternatief kom ik een mooie aanbieding tegen voor 'Miss Saigon'. De revival van deze klassieker zag ik vorig jaar in juni (verslag) en september (verslag) en inmiddels is de nieuwe cast aan het tweede jaar in het Prince Edward Theatre begonnen. 

Drie keer is scheepsrecht hoop ik, maar helaas is Eva Noblezada ook deze matinee niet op, maar lees ik de naam van understudy Sooha Kim op de castaankondiging bij de ingang. Ook Siobhan Dillon speelt niet maar naar ik begrijp heeft zij door gezondheidsproblemen al langere tijd niet kunnen spelen. 

Voor de rest is de cast wel origineel. Zo is daar Chris Peluso, een Amerikaanse jongen die in de rol van Chris zijn debuut op West End maakt. Hij zingt prima, al haalt hij wat rare vocale capriolen uit in 'Last Night Of The World', en hij weet me over het algemeen toch niet écht te raken. Zelfs niet in de emotionele scènes met Ellen, deze middag vertolkt door understudy Claire Parrish. Een prima zangeres, maar verder geen leading lady.

Natalie Mendoza is de nieuwe Gigi die ik vorig jaar nog zag als Imelda in 'Here Lies Love' van het National Theatre. Mooie interpretatie van de rol en een prachtige versie van 'The Movie In My Mind'. Ook nieuw in de cast is Sangwoon Jo in de rol van Thuy. Qua acteren en zang valt er echt niets op zijn vertolking aan te merken. Ontzettend jammer is wel dat zijn Engels nauwelijks te verstaan was. Het leek wel of hij zijn rol fonetisch had ingestudeerd en het is te hopen voor het publiek die de teksten niet kennen, dat daar nog verbetering in komt. Jon Jon Briones als The Engineer was wederom goed al verliep de interactie deze matinee met het nogal matte publiek niet erg vlotjes. 

Maar gelukkig was daar ook Sooha Kim die voor vuurwerk zorgde als de understudy Kim. Het was weer één van die magistrale momenten in het theater dat je compleet verrast kunt worden. Een musical die je al zo vaak hebt gezien en bijna door en door kent, bijna als nieuw ervaren. Ik was echt diep onder de indruk van de prestaties van deze kleine dame, die niet alleen de score vocaal prima aankon, maar vooral zo levensecht en overtuigend acteerde dat ik voor de pauze al diverse keren tot tranen toe geroerd was. 

Opnieuw was 'Miss Saigon' een indrukwekkende ervaring, een groots en meeslepende dramamusical en hoewel ik bij een volgend bezoek hoop op Eva Noblezada als Kim, staan er met Tanya Manalang en Sooha Kim twee meer dan uitstekende alternatieven.



Deze voorstelling zag ik 's middags op donderdag 11 juni

© foto's Tristam Kenton