'Spamalot' heb ik een aantal keren gezien en toen bekend was dat de Monty Python musical op 3 januari de laatste voorstelling zou spelen, net op een moment dat ik in Londen zou zijn, was de keuze om nog een keer te gaan niet zo moeilijk.
'Spamalot' is een feelgood musical in de overtreffende trap mits je valt voor die typisch Engelse absurdistische humor. Toegegeven de grappen en grollen blijven het leukst en meest verrassend als je de voorstelling voor de eerste keer ziet. Maar in een overvol Palace Theatre met een enthousiast publiek in de elektrisch geladen atmosfeer van een laatste voorstelling was het weer érg genieten van dit rariteitenkabinet. Zelfs het theaterpersoneel gaat hierin mee, de theatershop was volledig uitverkocht en in de zaal brengt men het laatste paar kokosnoten en ‘stress cows’ aan de man. Zelfs de kerstversiering moet eraan geloven en de kerstballen gaan voor 50p van de hand.
Sanjeev Bhaskar (bekend van onder andere 'Goodness Gracious Me' en 'The Kumars At No. 42') was de laatste King Arthur in de Londense produktie en absoluut één van de betere zeker op vocaal vlak. Nina Söderquist de winnares van de in Zweden gehouden zoektocht naar de Lady Of The Lake speelde haar rol nog steeds vol overgave en vocaal vuurwerk en leek bij het slotapplaus ontroostbaar. Zeker genoemd moet castlid Andrew Spillet die de rol van Patsy nog steeds hilarisch leuk speelde.
Na een sympathiek dankwoord van Sanjeev Bhaskar waarin hij vooral de castleden om hem heen en de mensen achter de schermen in het zonnetje zette is 'Spamalot' in Londen alweer een stukje theatergeschiedenis en ook aan de Broadway run komt op 11 januari 2009 een eind. Maar met nieuwe producties in Duitsland en Spanje niet het eind van deze grappige musical.
Op zondagochtend liepen we over Shaftesbury Avenue en was men al druk bezig de decors in grote trailers te laden en de reclames van de kop van het theater en de gevel te halen. Het prachtige Palace Theatre biedt vanaf 10 maart huis aan de nieuwe productie daar 'Priscilla Queen Of The Desert'.
© foto Tristram Kenton