dinsdag 21 november 2017

Mel Brooks' Young Frankenstein - Garrick Theatre


Voor de eerste musical van dit reisje is het naar het Garrick Theatre voor 'Mel Brooks' Young Frankenstein' de voorstelling die is gebaseerd op zijn gelijknamige filmkomedie uit 1974. Niet alleen schreef Brooks mee aan het script maar is ook verantwoordelijk voor de muziek en teksten van deze parodie op het horrorgenre dat in 2007 al op Broadway te zien was en pas nu op West End maar wél met de oorspronkelijke regisseur en choreograaf Susan Stroman. 

Wetenschapper Frederick Frankenstein wil niet langer met zijn familie wil worden geassocieerd, hij staat erop Fronkensteen genoemd te worden, maar hij ontkomt er niet aan om naar Transsylvanië af te reizen om de nalatenschap van zijn grootvader Victor af te wikkelen. Hij laat zijn frigide verloofde Elizabeth in New York achter en maakt op de plaats van bestemming al snel kennis met de gebochelde Igor, de kleinzoon van de handlanger van Victor, en de wulpse jodelende Inga die zich al snel opwerpt als assistente van Frederick. In het kasteel ontmoeten ze de huishoudster Frau Blücher die een amoureus verleden blijkt te hebben met de oude Frankenstein. Zij leidt hen naar het geheime laboratorium waar Frederick notities ontdekt en het duurt niet lang of hij besluit de experimenten van Victor voort te zetten. Maar het gaat hopeloos mis en het monster weet te ontsnappen op de hielen gezeten door inspecteur Kemp en de dorpelingen en als dan ook nog Elizabeth en haar entourage onverwachts opduikt is de chaos pas echt compleet.


Voor de West End versie is veel herschreven, zo zijn er een aantal songs gesneuveld en heeft Brooks twee nieuwe nummers geschreven 'It Could Work' en 'Hang Him Till He's Dead'. En net zoals zijn grote hit 'The Producers' ademt ook 'Young Frankenstein' Broadway in de allerbeste traditie. Een heel scala aan heerlijke nummers passeert de revue in een bijna filmische score waarbij schaamteloos is geleend uit de rijke musicalgeschiedenis zoals uit 'Cabaret' en 'Beauty And The Beast' en zelfs Irving Berlin's 'Puttin' On the Ritz' komt in een geweldig leuk tap-nummer voorbij. 

Het design voor de musical van Beowulf Boritt (decor) en William Ivey Long (kostuums) is briljant en in een bijna cartooneske vormgeving komen de locaties met veel oog voor detail kleurrijk tot leven. En er valt veel te genieten van de cast die zonder uitzondering een mooie prestatie leveren. Hadley Fraser speelt de montere maar absurde Frederick uitbundig overtuigend en komiek Ross Noble maakt zijn musicaldebuut als de trouwe Igor en doet dat perfect waarbij hij zijn karakter niet alleen erg grappig maar ook ontroerend maakt. Summer Strallen als Inga en Dianne Pilkington als Elizabeth zijn wat beperkt doordat hun rollen nogal stereotiep zijn geschreven maar zingen beiden prachtig en Strallen kan weer eens laten zien hoe fantastisch ze kan dansen. En bijzonder onder de indruk was ik van Lesley Joseph als de excentrieke manische Frau Blücher. En niet te vergeten Nic Greenshields als een zelfs vertederend Monster die deze avond zijn tweede voorstelling speelde en Shuler Hensley opvolgt die al in 2007 in de originele Broadway versie speelde.

Subtiel is Young Frankenstein allerminst. Veel van de grappen zijn nogal seksistisch en vunzig maar voor een avond pretentieloos amusement is deze nieuwe en perfect uitgevoerde versie van 'Young Frankenstein' zeker niet te versmaden.

Deze voorstelling zag ik 's avonds op dinsdag 21 november 2017

© foto's Manuel Harlan